Strefa relaksu

/ Strefa relaksu / Sezamie, otwórz się!

Dodano:

Sezamie, otwórz się!

Tekst ukazał się w wiosenno-letnim wydaniu „Spiżarni Smaków”, nr 1/2018

Autor: KATARZYNA CHROMIŃSKA

Sezamie, otwórz się!

TAHINI (TAHINA) TO PASTA SEZAMOWA, KTÓRĄ WYRÓŻNIA AROMATYCZNY ZAPACH I NIEPOWTARZALNY SMAK. MOŻNA JĄ DODAWAĆ DO DAŃ NA SŁONO I SŁODKO BEZ WYRZUTÓW SUMIENIA, PONIEWAŻ ZAWIERA WIELE CENNYCH SKŁADNIKÓW ODŻYWCZYCH. CO WARTO JESZCZE O NIEJ WIEDZIEĆ?

 

Właściwości prozdrowotne sezamu

Sezam to cenne źródło wapnia, które zwiększa odporność kości na złamania oraz bierze udział w procesie krzepnięcia krwi. Zawiera również sezaminę, orga­niczny związek chemiczny będący silnym przeciwutleniaczem. Z kolei sezamolina obniża ciśnienie krwi. Tahini warto dodawać również do potraw ze względu na wysoką zawartość żelaza – niedobór tego pierwiastka może powodować m.in. anemię, a także apatię i zmęczenie.

 

Z czym to się je?

Z tahini przyrządzimy nie tylko hummus i pastę baba ganoush, ale także łatwy do przygotowania sos do grillowanych mięs i warzyw. Wystarczy 2 łyżki tahini połączyć z 2 łyżkami soku z cytry­ny, 4 łyżkami jogurtu naturalnego, sprasowanym ząbkiem czosnku, a całość doprawić pieprzem i solą. Pasta z nasion sezamu sprawdzi się także jako dodatek do tzw. kulek mocy oraz sernika – nada ona ciastu chałwowego aromatu i smaku.

 

W sam raz do warzyw

W Libanie i Izraelu gęstą tahinę rozcieńcza się odrobiną wody i sokiem z cytryny, a następnie macza się w niej surowe warzywa – kalarepę, listki sałaty, cukinię czy ogórka. Sos ten świetnie komponuje się też z pieczo­nym burakiem, ziemniakiem, batatem czy bakłażanem.

 

Dla łasuchów

Do tahini można również dodać miód lub syrop klonowy oraz ka­kao. To zdrowy zamiennik słod­kich kremów z konserwantami, utwardzonymi tłuszczami i syro­pem glukozowo-fruktozowym.

 

Ciekawostka

100 g tahini to ok. 660 kcal. Choć to sporo kalorii, to nie musimy obawiać się o na­szą sylwetkę, ponieważ pastę tę spożywa się jako dodatek do dań.